24 Αυγ 2013

Το στρες των εκπαιδευτικών και οι παράγοντες που συµβάλλουν στην επαγγελµατική εξουθένωση


Τ
ης Βασιλικής Σ. Παππά, Πανελλήνιος Σύνδεσµος Σχολών Γονέων.

Η κ. Βασιλική Σ. Παππά είναι Ψυχολόγος, Πρόεδρος και Επιστηµονική Υπεύθυνη του Πανελληνίου Συνδέσµου Σχολών Γονέων.

Στο 11 τεύχος του περιοδικού Επιθεώρηση Εκπαιδευτικών Θεµάτων του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

Περίληψη
Οι εκπαιδευτικοί, ασκώντας ένα κατεξοχήν ανθρωπιστικό επάγγελµα, υπόκεινται σε συνθήκες έντονου στρες και συχνά οδηγούνται σε επαγγελµατική εξουθένωση. Στην παρούσα εργασία γίνεται αναφορά στους παράγοντες δηµιουργίας του στρες και της επαγγελµατικής εξουθένωσης των εκπαιδευτικών, καθώς και στις δυσκολίες και τις ιδιαιτερότητες του ρόλου τους. Επίσης, προτείνονται τρόποι αντιµετώπισης αυτού του στρες, ώστε να προληφθούν φαινόµενα επαγγελµατικής εξουθένωσης και οι ίδιοι να µπορέσουν να ασκήσουν πιο εποικοδοµητικά το πολύ σηµαντικό τους έργο.

Εισαγωγή
Ο άνθρωπος στη σύγχρονη εποχή αντιµετωπίζει όλο και περισσότερες πιεστικές ανάγκες και συνεπώς, διαρκώς περισσότερο στρες. Η εµφάνιση όλο και περισσότερων ασθενειών, όπως είναι οι νευρώσεις, τα έλκη, οι πονοκέφαλοι, έχει συσχετιστεί µε την επίδραση στρεσογόνων παραγόντων. Επιπλέον, πολλές απουσίες από την εργασία οφείλονται σε στρες και όχι σε καθαρά σωµατικές ασθένειες (Burke & Richardsen, 1996).

Για να διαβάσετε ολόκληρο ...



το άρθρο της Βασιλικής Παππά, πατήστε εδώ
Διαβάστε τη συνέχεια του άρθρου εδώ...

22 Αυγ 2013

Ο πληροφορικός δεν είναι χρήστης


Τ
ου Γιάννη Κιουμουρτζή Msc, Πληροφορικού


Η αφορμή που εκθέτω τις απόψεις μου είναι το πρόσφατο σχέδιο νόμου, σχετικά με το νέο εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας. Η παντελής απαξίωση της Πληροφορικής στο Γυμνάσιο και το Λύκειο, η οποία ήδη συντελείται τόσα

χρόνια από την έλλειψη της ως βασικού μαθήματος στο Δημοτικό, σε πλήρη αντίθεση με τα μεγάλα λόγια που εκστομίστηκαν με στόμφο και ανακοίνωναν την Πληροφορική Παιδεία, έχουν εκλείψει δια παντός.

Το όλο σχέδιο είναι πολύ καλά και προσεκτικά δομημένο. Η Πληροφορικάριοι θα φανούν υπεράριθμοι, ώστε να μπορέσουν να μετακινηθούν (ελέω κινητικότητας δήθεν) σε άλλες υπηρεσίες, του ευρύτερου Δημόσιου τομέα, όπου η έλλειψή τους είναι κάτι παραπάνω από προφανής. Η αναξιοκρατία και η αδυναμία πρόσληψης πληροφορικών τα προηγούμενα χρόνια σε υπηρεσίες όπως πχ εφορίες, δήμοι, πολεοδομίες, θα καλυφθεί πολύ ομαλά από τους πλεονάζοντες πλέον πληροφορικούς...



Στα παραπάνω πολύ μεγάλο ρόλο έχει συντελέσει η αντίληψη που επικρατεί για την Πληροφορική. Ο Πληροφορικός είναι ένας χρήστης που διδάσκει χρήση. Στα ολοήμερα, ο Πληροφορικός διδάσκει word, excel, internet και ζωγραφική, υιοθετώντας πρακτικές baby sitting. Στα Γυμνάσια και Λύκεια, όπου οι έφηβοι ζούνε στον αστερισμό του Facebook και του gaming, ο Πληροφορικός διδάσκει χρήση. Στη μεταδευτεροβάθμια και στα ΙΕΚ, ο Πληροφορικός διδάσκει Χρήση Η/Υ, μιας και οι ειδικότητες Πληροφορικής είναι πλέον μετρημένες ανά την Ελλάδα. Στην Τριτοβάθμια, ο Πληροφορικός διδάσκεται χρήση.

Η αντίληψη αυτή είναι διάχυτη…Δυστυχώς η ελληνική κοινωνία και πρωτίστως η Ελληνική Πολιτεία δεν έχει κατανοήσει ότι ο Πληροφορικός είναι δημιουργός. Και σε αυτό, ίσως φταίμε και εμείς οι Πληροφορικοί, που ίσως δεν έχουμε προσδώσει το χαρακτήρα που πρέπει και μας αξίζει, αλλά πάνω απ’ όλα οφείλουμε να δώσουμε σε όλη την κοινωνία. Ο Πληροφορικός είναι δημιουργός.

Ο Πληροφορικός δεν είναι που θα διδάξει την αναλυτική σκέψη του προγραμματισμού, ακολουθώντας μια συγκεκριμένη διαδικασία, δημιουργώντας ένα πρόγραμμα;
Ο Πληροφορικός δεν είναι αυτός που θα δημιουργήσει τα κατάλληλα προγράμματα, ώστε να γίνονται οι διεργασίες που εκτελούμε σε όλη μας τη ζωή (από το διακόπτη στον εγκέφαλο του αυτοκινήτου ως το ψυγείο που συνδέεται στο Διαδίκτυο και κάνει αυτόματα παραγγελίες);
Ο Πληροφορικός δεν είναι αυτός που θα διορθώσει τις βλάβες, δημιουργώντας αξιόπιστα υπολογιστικά συστήματα Πληροφορικής;
Ο Πληροφορικός δε δημιούργησε το Διαδίκτυο που ακόμα και ο μεγαλύτερος πολέμιος της Πληροφορικής tweetαρει τις απόψεις του?
Ο Πληροφορικός δε δημιουργεί………
Πόσα ακόμα δημιουργήματα της επιστήμης μας θα μπορούσαμε ακόμα να ανακαλέσουμε όλοι, Πληροφορικοί και μη. Παρόλα αυτά, ο Πληροφορικός θεωρείται χρήστης, που εκπαιδεύει χρήστες. Εάν λοιπόν, στην Ελλάδα του 2013 χρειάζονται χρήστες, μην έχουμε απαιτήσεις και μην περιμένουμε να αναδιοργανωθεί το Δημόσιο, το Κράτος, η χώρα και να βελτιωθούν οι υπηρεσίες, ώστε να εξυπηρετείται ο πολίτης και η Πολιτεία.

Η μετακίνηση των Πληροφορικών σε υπηρεσίες μη Πληροφορικής, μέσω υπεραριθμίας, ώστε να καλυφθούν τα κενά, να αποφευχθούν οι προσλήψεις και να φανεί ότι δεν απολύεται κανένας από έναν κλάδο, όπως αυτόν της Πληροφορικής, καθώς η κοινωνία θα θέσει τα αντιληπτικά της ανακλαστικά σε εγρήγορση, είναι η ταφόπλακα που συντελείται σε ένα κλάδο αποδομημένο, χωρίς μεγάλα περιθώρια εργασιακής εξέλιξης και διάχυσης.

Η απαξίωση της Πληροφορικής είναι αποτέλεσμα νοοτροπίας και συντεχνιών, ανθρώπων που δεν έχουν καμία σχέση με την εκπαίδευση, μιας και χρόνια απουσιάζουν από αυτή, αποφασίζοντας για αυτή και θέλουν τους Πληροφορικούς να πληκτρολογούν μόνο τα «όποια» συγγράματα, άρθρα ή νομοσχέδιά τους. ΧΡΗΣΤΕΣ, παρόλα αυτά δημιουργούς των κειμένων τους.

Το ερώτημά μου γεννάται εδώ και καιρό: Σε μια κοινωνία χρηστών, πως περιμένουμε να γίνει ο προγραμματισμός των ζωών μας και της κοινωνίας, από ανθρώπους που θέλουν να έχουν τους Πληροφορικούς χρήστες και όχι δημιουργούς;

Πηγή:
Διαβάστε τη συνέχεια του άρθρου εδώ...

Πρωτοφανές αλαλούμ στο Υπουργείο Παιδείας.


Κ
ατά κοινή παραδοχή χρειάζεται να συγχαρούμε θερμά το Υπουργείο Παιδείας για τα ομολογουμένως θεαματικά του επιτεύγματα τις τελευταίες ημέρες.

Φαντάζομαι ότι θα χρειάστηκε σκληρή προσπάθεια ώστε να καταφέρει το υπουργείο να τινάξει στον αέρα κάθε έννοια σοβαρότητας, υπευθυνότητας και αξιοπιστίας.

Μετά την "αναδιοργάνωση" της τεχνικής εκπαίδευσης, τον "εκσυγχρονισμό" και την "ορθολογική" κατανομή του προσωπικού που απλά σήμαινε 2500 διαθεσιμότητες και 2500 διαλυμένες οικογένειες, ήρθαν και οι εθελοντικές αιτήσεις για τις αναγκαστικές μετατάξεις σε συνδυασμό με τα νέα(;) προγράμματα για το Γυμνάσιο και το Λύκειο μετά από την αντίστοιχη διαβούλευση(;).

Για το θέμα των αιτήσεων μετάταξης έχουν γραφεί πολλά και έχουν ειπωθεί ακόμα περισσότερα σχετικά με τις ασάφειες της απόφασης και την αδυναμία διευκρινήσεων από το υπουργείο. Η όλη διαδικασία μοιάζει με φαρσοκωμωδία εις βάρος κάποιων χιλιάδων αριθμών (όπως βλέπει τους εκπαιδευτικούς το υπουργείο παιδείας). Οι υπεύθυνοι είναι εξαφανισμένοι και οι πολιτικοί προϊστάμενοι του υπουργείου είτε αρνούνται να συναντήσουν επιστημονικές ενώσεις εκπαιδευτικών που θίγονται από το αλαλούμ, είτε αυτοαναιρούνται στα κανάλια όταν δηλώνουν ότι η πληροφορική θα πρέπει να έχει τη θέση που της αρμόζει στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, την ίδια στιγμή που αλλάζουν το δικό τους σχέδιο για το μάθημα της πληροφορικής στο Γυμνάσιο που από 2-ωρο το επαναφέρουν όπως είχε μέχρι σήμερα σε 1-ωρο, δηλαδή σε σύνολο περίπου 90 ωρών για τα τρία χρόνια του γυμνασίου!!! Ταυτόχρονα κάνουν τη μεγάλη παραχώρηση να επαναφέρουν την πληροφορική στην Α' Λυκείου ως μάθημα επιλογής βεβαίως, καθώς θεωρούν ότι η πληροφορική δεν πρέπει να αποτελεί βασικό μάθημα γενικής παιδείας στη σημερινή ψηφιακή εποχή.

Τα ερωτήματα που γεννιούνται για όλη αυτήν την κωμωδία είναι πολλά:

Είναι πράγματι τόσο ανεύθυνοι ώστε να οδηγούν χιλιάδες εκπαιδευτικούς να παίζουν joker με το μέλλον τους καθώς κανείς δε γνωρίζει τι ακριβώς ισχύει και τι ακριβώς θα ισχύσει με τις αιτήσεις μετάταξης;

Καταλαβαίνουν οι πολιτικοί προϊστάμενοι του υπουργείου ότι εκτίθενται όταν άλλα λένε τη μία στιγμή και άλλα την άλλη;

Υπάρχει κάποιο υπόγειο σχέδιο το οποίο αναπτύσσεται μέσω αυτού του αλαλούμ;

Οι συντάκτες των νέων ωρολογίων προγραμμάτων έχουν καμία σχέση με τη σημερινή πραγματικότητα;

Αληθεύει ότι ακόμα και τοποθετημένοι στα πειραματικά σχολεία εξαπατήθηκαν, καθώς πουθενά και σε κανένα νόμο δεν αναφέρεται ότι χάνουν την οργανική τους θέση, μιας και αυτοί είναι τοποθετημένοι με θητεία σε αντίθεση με ότι συνέβαινε μέχρι σήμερα όπου όσοι τοποθετούνταν στα πειραματικά ήταν με μετάθεση;

Αληθεύει ότι την αν και στο τέλος της επόμενης εβδομάδας λήγει η θητεία των διευθυντών των δημοσίων ΙΕΚ (μετά από διαδοχικές παρατάσεις) δεν έχει γίνει καμία ενέργεια για την επιλογή νέων;

Αληθεύει ότι ακόμα δεν έχουν ανακοινωθεί τα ονόματα όσων θα αποσπαστούν στο εξωτερικό τη νέα χρονιά; (Προφανώς θωρούν ότι το να πας στην άλλη άκρη του κόσμου μπορείς να το κανονίσεις μέσα σε μία εβδομάδα)

Αληθεύει ότι οι αποσπάσεις (που αφορούν κάποιες χιλιάδες οικογένειες) είναι στο σημείο μηδέν;

Τόσα χρόνια στην εκπαίδευση είδα πολλά. Αυτό που συμβαίνει όμως αυτή την περίοδο είναι πρωτοφανές και ανεξήγητο. Είναι πέραν πάσης λογικής και αν δεν αφορούσε χιλιάδες εκπαιδευτικούς θα έλεγα ότι αγγίζει τα όρια του γλαφυρού. 

Περιμένω να δω πότε θα αναλάβουν τις ευθύνες τους ο κ. Αρβανιτόπουλος, ο κ. Γκιουλέκας και ο κ. Κεδίκογλου. Περιμένω επίσης να δω πότε ο κατά τα άλλα πολύ συμπαθής πρόεδρος της ΟΛΜΕ θα αποφασίσει να εμφανιστεί όχι απολογούμενος αλλά δυναμικός και διεκδικητικός. Περιμένω να δω πότε τα κανάλια και οι δημοσιογραφίσκοι θα αποφασίσουν να πάψουν να γλείφουν κατουρημένες ποδιές.

Μάλλον θα περιμένω πολύ...




Διαβάστε τη συνέχεια του άρθρου εδώ...

21 Αυγ 2013

Παρουσιάσεις από το διεθνές συνέδριο για την ηλεκτρονική κοινότητα μάθησης του Edmodo


Σ
τις 7 Αυγούστου 2013 πραγματοποιήθηκε μέσω live streaming το διεθνές συνέδριο με τίτλο "Edmodo's Free Online Edtech Conference" που αφορούσε στην ηλεκτρονική κοινότητα μάθησης του Edmodo. Συμμετείχαν 27.000 σύνεδροι από 170 χώρες.

Τις παρουσιάσεις του συνεδρίου μπορείτε να τις παρακολουθήσετε στα video που υπάρχουν στη διεύθυνση edmodocon presentations





Διαβάστε τη συνέχεια του άρθρου εδώ...