21 Ιαν 2013

Ο ρόλος της συναισθηματικής νοημοσύνης στην ανάδειξη της σχέσης Καθηγητή - Συμβούλου και Φοιτητή.


Τ
ης Δρ. Αναστασίας Αθανασούλας Ρέππα

(Καθηγήτρια ΣΕΛΕΤΕ- Συνεργαζόμενο Εκπαιδευτικό Προσωπικό, Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου)

Η συναισθηματική νοημοσύνη είναι η "νοημοσύνη της καρδιάς" όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο Ντάνιελ Γκόλμαν, και αποτελεί έναν από τους κυριότερους παράγοντες στην αποτελεσματική λεκτική και μη λεκτική επικοινωνία. Συναισθηματική νοημοσύνη κατά τον Γκόλμαν δεν σημαίνει απλώς το να "είσαι καλός". Σε στιγμές στρατηγικής σημασίας μπορεί να απαιτείται να "μην είσαι καλός", αλλά μάλλον να φέρνεις, για παράδειγμα, κάποιον αντιμέτωπο με μια δυσάρεστη αλλά υποχρεωτική αλήθεια την οποία αποφεύγει.
Πόσες φορές για παράδειγμα ο Καθηγητής - Σύμβουλος θα πρέπει να πει "πικρές" αλήθειες στο φοιτητή του.
Δεύτερον, συναισθηματική νοημοσύνη δεν σημαίνει να αφήνεις ανεξέλεγκτα τα συναισθήματα, "να εκφράζεις και να εκδηλώνεις ό,τι ακριβώς αισθάνεσαι. Σημαίνει μάλλον χειρισμό των συναισθημάτων έτσι ώστε να εκφράζονται αποτελεσματικά και με τον κατάλληλο τρόπο, δίνοντας στους ανθρώπους τη δυνατότητα να δουλεύουν μαζί ομαλά και αρμονικά για την επίτευξη κοινών τους στόχων.
Γενικότερα θα μπορούσαμε να πούμε ότι όταν μιλάμε για "συναισθηματική νοημοσύνη" αναφερόμαστε κυρίως στην ικανότητα του ανθρώπου για αυτοεπίγνωση, αυτοκυριαρχία και αυτοέλεγχο, για την ευσυνειδησία και την ενσυναίσθηση, για την κατανόηση του άλλου, την προσεκτική ακρόαση και την άσκηση επιρροής, καθώς και για την ουσιαστική επικοινωνία και συνεργασία με τους άλλους ανθρώπους.

Για να διαβάσετε τη συνέχεια του άρθρου της Δρ. Αναστασίας Αθανασούλας Ρέππα, πατήστε εδώ






Δεν υπάρχουν σχόλια: